Etiketter

torsdag 26 februari 2015

Frågor angående nyhetsartikel och reportage

”Ask.fm spärras på skolor efter nätmobbning”

a) Vad tycker du om metoden att spärra sidor på internet?
Jag tycker att det är ganska onödigt, eftersom man fortfarande kan använda mobilnät eller VPN - med lite större erfarenhet - för att få tillgång till icke spärrade sidor. Det kommer alltid fram nya sidor och man kan inte blocka varenda en som uppstår, och om du gör tvärtom, alltså att blockera allt och enbart låta en att gå in på vissa sidor, kommer man inte kunna söka information på icke-tillåtna men helt pålitliga sidor.

b) Vilka tecken på att det här är en tidningsartikel finner du?
Det finns en byline
Det finns en titel
Det finns en index
Den har mellanrubriker
Den har citat från vittnen
Den är skriven objektivt, med inga åsikter från skribenten
Artikeln skildrar en 
Den följer ”glasstrutmodellen”, där artikeln är indelad i segment som kan skalas av och ändå inte leda till att vital information försvinner eller att det blir något fel i texten. Artikeln tunnas också ut gradvis mot slutet och ger lite mindre intressant information om storyn. 

c) Tänk er att du har ett 8-årigt syskon. Formulera de fem viktigaste reglerna för ditt syskon när det gäller internet och vad hen ska tänka på.
-Dela inte privat information som kan användas mot dig
-Var inte otrevlig mot andra personer
-Lägg inte up provocerande saker
-Utsätt ingen för kränkning, låt inte en annan göra det mot dig själv
-Var varsam när det gäller vilka sidor du går in på
-Förvänta dig inte att allt på internet är sant
-Lägg helst inte upp bilder på dig själv



”Var sjätte tioåring mobbad på nätet”

a) Hur tycker du att man ska arbeta för att stoppa nätmobbning?
Det är svårt att stoppa nätmobbning med tanke på att internet finns och kommer alltid finnas, och om det finns är det åtkomligt oberoende på vilka säkerhetsåtgärder som ställs (inom rationella marginaler, inte spränga en databas eller en annan åtgärd i samma magnitud). Men för större sidor, som typ Facebook, kan man då ha nedskrivna regler i ”terms of use” att man inte får lägga upp kränkande material, och att åtgärder kommer verkställas om man gör detta. Dessa regler behöver då också framgå lite tydligare, då de säkert finns på vissa sidor men ignoreras eftersom det är inte många som bryr sig att läsa dessa omständigheter, helt enkelt. Det kan också vara system som försäkrar att yngre användare inte kan acceptera ”vänförfrågor” från okända personer.

b) Vilka tecken på att det här är ett reportage finner du?
Det har obligatoriska delar som byline, titel (lockande) och en ingress
Skribenten har med många intervjuer från personer som ämnet angår
Det handlar inte om en aktuell händelse, utan en längre undersökning.
Skribenten skildrar och reflekterar över denna studien djupt då genom att ha med intervjuer och beskriva ämnet på djupet med så mycket fakta som möjligt men också andra delar som konsekvenser, följder och anledningar.

c) Sammanfatta reportaget och dess viktigaste budskap i 10 meningar.
Reportaget handlar om nätmobbning i främst yngre åldrar. En stor andel 10 åringar mobbas, där flickor blir utsatta mest, och blir oftast mobbade angående utseende. Detta leder till att antalet flickor med dåligt självförtroende ökar, och en negativ syn av ens kropp bildas. Runt 16% av 10 åringar har också blivit mobbade på nätet. Detta är något som man inte förväntade innan undersökningen fördes, även om lärarna var övertygade att mobbning inte var så vanligt i denna låga ålder, speciellt att unga använder sig av nätet så mycket. Även om denna siffran är sann så visar det sig att få 10 åringar vet om att nätmobbning är vanligt och att många blir utsatta. Denna mobbning kan då betona utseendet - som nämnts tidigare - men speglar också det som händer på skolgården. Kränkningarna kommer då i form av hot via sms och filmklipp.

Alltså har man då kommit fram till att mobbning förekommer även i yngre åldrar, och en stor del av det förekommer på nätet. Detta är ett stort problem som bör stoppas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar